Ahad, 26 Mei 2013

Idea di kala syahdu

HEHEHE cam sengal jek kan tajuk kat atas tu. Tapi aku tak tipu, tika dan saat ini hati aku dilanda syahdu lantaran rindu... ceewaaahh!!! Tak boleh blah punye ayat. Aku sedih kerana aku hanya seorang manusia yang lemah, tak memiliki apa-apa kuasa untuk melakukan magik agar rindu itu berakhir dengan pertemuan. Aku hanya mampu mengadu dengan Dia Yang Maha Berkuasa. Aku hanya boleh meluahkan kepada Dia Yang Memiliki segalanya, Dia yang memiliki hatiku dan berkuasa menenangkan jiwa...

Yaaa... Aku akur bahawa setiap perasaan yang terdetik di hatiku adalah dengan kuasa-Nya dan izin-Nya. Walaupun detik hatiku bagaikan genta yang menyentap rasa, aku tetap yakin bahawa segalanya terselit hikmah. Jeng Jeng Jeng tiba-tiba aku dapat satu idea untuk penulisan. tetapi pelaksanaannya memakan masa selama 3 bulan... Idea yang bagi aku HEBAT ini tercetus daripada dua benda. Pertama, ialah rasa syahdu dan rindu yang bertamu di hatiku. Kedua, daripada artikel Haron et al (2006) berkenaan CSR yang aku baca ketika aku mengedit dissertasiku yang bakal dibentangkan dalam ICFC 2013 beberapa hari jek lagi. warrrggghhhhh.

AH!!!! Aku tak nak cakap panjang-panjang pasal Conference tu. Buat aku tension jek. Kang hilang pulak idea HEBAT aku ni. Ape erkkk idea tu???

menjelang bulan puasa, aku nak buat cerita tentang "Diary Ramadhan". Ceritannya berkisar tentang sebulan sebelum Ramadhan yakni sepanjang Syaaban, semasa Ramadhan dan sesudah Ramadhan (sepanjang Syawal). So, cerita aku merangkumi bulan Syaaban, Ramadhan dan Syawal. Idea ini diadaptasi daripada artikel Haron et al (2006) yang membuat kajian terhadap corak CSR disclosure ketika tahun kegawatan ekonomi (1998), tahun sebelum kegawatan dan tahun selepas kegawatan. 

Aku sengaja tuliskan dalam blog ni di sebabkan beberapa alasan

1. Sebagai peringatan dan cabaran untuk diri sendiri. Di sini aku berjanji dan sekali gus mencabar diriku. Bermula pada bulan Syaaban aku akan menulis setiap rentetan yang kualami dalam blog ini. aku akan namakannya untuk topik yang aku klasifikasi sebagai "Diary Ramadhan" atau apa-apa aje lah yang sesuai. Nanti aku akan edit, buang mana yang mengarut dan tokok tambah dengan pelbagai perisa hehehe

2. Tak nak semua orang baca. Segan nak expose bahawa aku ade perasaan jiwang terhadap seseorang. Kalau tulis dalam facebook malu. Aku tahu blog ni tak ramai yang sekodeng. Orang yang berkenaan pun mesti tak rajin nak sekodeng entry-entry aku yang tak de kene mengena dengan apa yang dia buat sekarang.

3. Sebagai bonus la kepada sesiapa yang rajin baca entry aku. Aku tak kisah kalau ada penulis yang nak amik idea ni, nak buat novel ke, buat drama ke... Sebab ini merupakan idea secara umum dan sudah pasti jalan penceritaan secara detail akan berbeza bagi setiap orang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan