Isnin, 5 Ogos 2013

6 Cara memupuk CINTA terhadap ilmu



"Tak KENAL, maka tak CINTA" begitulah ungkapan yang seringkali kedengaran. Jika manusia, kita boleh berkenalan melalui pelbagai cara; minta nombor telefon, berutus email, sekodeng facebook dan lain-lain. 

Bagaimana pula nak mengenali ilmu,  memupuk kasih kepadanya agar terbit rasa rindu setelah sekian kali tidak bersua sekaligus memaknakan rasa cinta untuk sentiasa menghayati isi kandung ilmu tersebut?



Sedangkan ilmu bukan lah manusia yang memiliki hati dan perasaan. Tidak tahu membalas rasa cinta apatah lagi mengungkap kerinduan dalam hati. Namun, itu bukan alasan yang harus dipersoalkan. Kecintaan terhadap ilmu boleh dilahirkan andai kita tak jemu mengusahakan. Antaranya;

  1. Berguru, mendapatkan bimbingan melalui coach, mentor dan sebagainya
  2. MEMBACA, MEMBACA dan MEMBACA, bak kata A. Samad Said
  3. Menyertai majlis ilmu seperti kursus, seminar, konvensyen dan konferensi
  4. Jangan kedekut membelanjakan wang untuk memperoleh ilmu dan rujukan berkualiti
  5. Mencari inspirasi melalui Tuan Pakar
  6. Jangan ego, usah sombong untuk bertanya dan berkongsi pengetahuan



Mudahkan. Walaupun tak semudah memetik jari, namun tak sepayah membina Kota Rom. Kanak-kanak pun perlu bertatih sebelum pandai berjalan. Apapun jua bidang ilmu perlu bermula daripada peringkat asas sebelum memantap pengetahuan. Selamat memaknakan CINTA dalam apapun juga bidang ilmu yang menjadi pilihan :)



p/s : Kadang kala membaca 'kisah' atau mendengar cerita daripada sang penglipur lara adalah lebih menyeronokkan dan lebih membantu dalam proses penghayatan berbanding membaca teori semata-mata.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan