Jumaat, 23 Ogos 2013

Akukah yang kurang NORMAL?

Tengah hari yang memeningkan kepala. Tak ade siapa pun yang berani menyerabutkan hotak aku. Mungkin kerana Tuan hotak ini sentiasa bermuka jaki. Tetapi mungkin disebabkan ketidakcukupan kemahiran mengatur segala urusan dengan betol, membuatkan kepala aku tiba-tiba jadi ting tong. Banyak juga kerja yang belum seleai. Tetapi semuanya memerlukan perbincangan dengan manusia. Maka terpaksa rela ia tergendala dan berlaku gencatan disebabkan manusia-manusia berkenaan tidak wujud buat masa ini.

Pembetulan dissertation, tinggal sikiiiittttt jek lagi. Tetapi yang sedikit itulah yang paliiiiingggg malasssss sekali aku nak hadap. Novel??? Tolong jangan tanya soalan itu buat masa ini. Setiap malam aku bertungkus lumus menulis, menulis dan memperbaiki proposal bersama dua bab awal untuk diemail kepada Tuan editor. Takkan lah nak hantar yang campelang kot. Almaklum bila siang dah letih guna hotak. Malam hotak semakin lembab walaupun sekadar menyusun aksara menjadi kata, mengatur kata menjadi makna. Menggubah makna menjadi cerita.

Pelikkan ketika menulis literature review research bukan main lagi ayat-ayat kreatif berlegar-legar di sebalik celah-celah rongga tengkorak. sampai aku kian sina kesabaran lantaran merindui penulisan kreatif. Tetapi apabila skrin putih terbentang bersedia menerima susun atur bicaraku, tika aku segala idea kreatif yang terselit disebalik rongga-rongga tengkorak hilang, lenyap macam habuk kene sedut vacume... Adoi la...

Lagi satu masalah aku. ketika menulis ayat sedih aku selalu terjumpa elemen-element lawak. Tapi apabila aku nak mengarang ayat lawak untuk tatapan si muda belia, ketika itulah ayat ayat jiwang tangkap leleh menerjah minda... Masalah. Masalah... Teringat pula dulu zaman sekolah, tima nak buat karangan Arab mesti word BI yang datang. Tapi sewaktu nak mengarang essei BI, hilang segala ayat omputeh. Tetiba kalimah Arab pula yang datang mencurah-curah

Tarik nafas panjang-panjang dan hembus perlahan-lahan

Apa lagi ya kerja yang aku perlu settlekan? Proposal buku motivasi yang perlu diperbaiki? Warrrggghhh satu lagi soalan scary yang aku rasa nak lari ke negara lain jika ada yang berani bertanya. TIDAK!!! Jangan salah faham. Ini semua bukan beban. Aku tak pernah anggap ini membuat aku kusut. Cuma kadang kala apabila segala macam bentuk tugasan datang secara bertimpa-timpa, aku kian lemas dengan projek-projek yang aku rancang tetapi tidak cukup kaki, tangan dan jari-jari sebanyak 21 ini tak terpai segala kerja. Kerana otak aku hanya satu. Hati aku hnya ada satu dan jiwa aku juga hanya ada satu. Ah ini semua alasan!!!


.... Bersambung...
Sekurang-kurangnya aku menulis juga sesuatu walaupun bukan novel, bukan buku motivasi, bukan research... Bukankah menulis juga merupakan salah satu terapi jiwa. Ya Allah bantulah hambamu untuk menyusun bait kata agar makna yang ingin kusampaikan tercapai maksud dan bermanfaat untuk semua. Amin


Tiada ulasan:

Catat Ulasan